Onze Geschiedenis

1960s

  • In 1964 beslissen meer dan 100.000 Franse landbouwers, verdeeld over 6 regionale zuivelcoöperaties, om zich te verenigen en hun producten zélf te verkopen op nationaal niveau: hierdoor wordt SODIMA opgericht.
  • In 1965 geven ze hun eigen merken op en creëren ze "Yoplait", het eerste gamma verse zuivelproducten. (Yoplait is een samentrekking van "Yola" en "Coplait", de merken van twee van deze coöperaties.) In die tijd is statiegeld nog de regel, maar Yoplait innoveert en lanceert als eerste merk een volledige waaier van verse producten in wegwerpverpakking.
  • Yoplait breidt zich uit op de Franse markt met de lancering van een eerste fruityoghurt: tot vandaag is Yoplait hierin nog altijd wereldleider.
  • Lancering van de "petits suisses" in de vorm van een bloem. Yoplait behoort tot de allereerste merken die op televisie verschijnt.
  • Yoplait tekent zijn eerste franchisecontract in Zwitserland, met de Union Laitière Vaudoise.

1970s

  • Yoplait steekt de Atlantische Oceaan over en vestigt zich in Amerika en Quebec.
  • Yoplait lanceert zijn eerste light melkproducten en het gamma “Silhouette” wordt geboren, later gevolgd door Panier 0% alsook de eerste yoghurtsmaken zonder kleurstoffen.
  • De eerste drinkyoghurt, Yop in 1974, verovert de yoghurtmarkt en wordt dé drank van een ganse generatie in Frankrijk, alvorens de hele wereld te veroveren. Yoplait ondertekent een franchiseovereenkomst met de Amerikaanse groep General Mills.
  • Ierland, Mauritiuseilanden, Guadeloupe, Martinique, Zuid Amerika en de Benelux-landen verwelkomen de Yoplait producten.

1980s

  • Het iconische kleine bloemetje rukt via Japan op naar Azië, en via Marokko en Senegal naar Afrika. Later worden ook Australië en Nieuw-Zeeland, Colombia en Korea veroverd.
  • Frutos, de gearomatiseerde fruityoghurt, eist al snel na zijn lancering zijn vaste plekje op in de winkelrekken en wordt dé referentie voor kinderyoghurt.
  • Met de Petits Filous komt er een jeugdig alternatief voor de klassieke Petits Suisses.

1990s

  • Yoplait bereikt Taiwan en Groot-Bretagne. Het merk vervolgt zijn uitbreiding over de hele wereld en vestigt zich uiteindelijk ook in Mexico, Tsjechië, Slovakije, Midden-Oosten, Zweden, Finland en Ivoorkust.
  • Yoplait en Petits Filous wijzigen en vernieuwen de manier van consumptie van “Petit-Suisse” : zonder lepel en in een zakje : Petits Filous Tub’s.
  • Het concept “Panier” in het gamma “fruityoghurts” is gelanceerd en is sedertdien de wereld rond gegaan.
  • De romige textuur en de fijnheid van een nieuw melkproduct verleidt de consumenten : Perle de Lait, een exclusief recept, ziet het daglicht.
  • Panier de Yoplait op fruit : een natuurlijke romige yoghurt op een heerlijk bedje van fruit voegt een nieuwe smaak aan het Panier gamma.

2000s

  • Yoplait verschijnt op de Israëlische markt en is er minder dan een jaar later nummer één in het segment van de fruityoghurts. Het merk wordt nu ook verkocht in Roemenië, Mali, de Dominicaanse Republiek, Haïti en de Fidji-eilanden.
  • Het Panier-gamma wordt verrijkt met twee nieuwigheden: Panier Yoplait 0% met fruit en Panier en Quartiers.
  • Kinderen worden voortaan verleid door Yop, dankzij de lancering van P’tit Yop, een nieuwe reeks van Yop producten in kleine flesjes.
  • Lancering van Panier de Yoplait met gemengd fruit (yoghurt met volle melk, vermengd en gezoet met fruit).

2010s

  • Yoplait lanceert exclusief voor het outdoorsegment een klein zuigzakje met een zuivelspecialiteit met aardbeiensmaak: Pouch.
  • Het Calin-gamma wordt uitgebreid met de lancering van Calin+ Nature en Calin+ met fruit, zowel in potjes als om te drinken.
  • Het merk Yoplait neemt Liberté over, één van de belangrijkste producenten van verse zuivelproducten in Canada en actief op de markten van bio- en natuurproducten. Link naar de site: www.liberte.ca + logo Liberté
  • General Mills, de grote voedingsgroep uit de VS en 1e franchiser van Yoplait, neemt op 1 juli 2011 via PAI Partners en Sodiaal een participatie van 51% in de operationele vennootschap Yoplait SAS. Sodiaal, 1e zuivelcoöperatie in Frankrijk, blijft medeaandeelhouder voor 49%.
  • Lancering van nieuwe Petits Filous-recepten zonder additieven of bewaarmiddelen.
  • In 2012 wordt Yoplait verkozen tot op één na favoriete merk van de Fransen (Toluna-peiling).
  • Lancering van de Griekse yoghurts in Mexico (Griego) en in Australië (Formé Greek).
  • Yoplait innoveert met Yopa!, een yoghurtrecept met een smeuïge en consistente textuur, verkregen op basis van ontwaterde yoghurt. Yopa! kent meteen een verschroeiend succes en wordt verkozen tot beste innovatie van het jaar (LSA).
  • Yoplait lanceert zijn eerste gamma yoghurt met schapenmelk en geitenmelk: Yoplait een variërend gamma.